Máj

  • Opusové číslo 100
  • cyklus pěti trojhlasých dívčích sborů s flétnou (nebo houslemi) na slova lidové poezie
  • 1973

 


 

Komponováno 19. - 24. 11. 1973. Durata 7‘15‘‘. OSA 26. 11. 1973. Inspirováno dívčím pěveckým sborem „Máj“ z Litoměřic (sbm. Slavoj Princl a Fr. Gause) a pro ně napsáno. “Shoda názvu cyklu i pěv. sboru jest opravdu náhodná. I když jsem jejich jméno pochopitelně zaslechl, vůbec jsem na něj nevzpomněl. Téma Máje bylo voleno spíše vzhledem k mládí celého školního sboru a z vděčnosti za výborné provedení Zaříkání milého“. Premiéra 27. 4. 1974 Jirkov (Jirkovský dětský sbor, sbm. J. Cyrus). 1. cena ve skladatelské soutěži v Jirkově. Rozhlasová premiéra 9. 11. 1974 (Pražský dětský sbor, Č. Stašek). Také cyklus Máj je komponován pro tříhlasý sbor, tentokrát s doprovodem flétny nebo houslí. Propojenost celku zdůrazňuje stejná píseň na začátku i na konci tohoto cyklu písní o máji. Imitační nástupy jednotlivých hlasů ve společném zvuku jemně naťukávají durovou tonalitu, která je vzápětí vyměněna za některý  z církevních modů. Akordická sazba se dostává do blízkosti postupů Bohuslava Martinů, avšak Zdeněk Lukáš se vyhnul plagiátu svébytnou traktací použitého materiálu. Výrazným oživením kompozičních postupů je rytmizace textu na jednom tónu, která svým stálým ostinatem vytváří základ ke zbývajícím melodickým hlasům a zároveň dává dost příležitostí k rytmickým kombinacím sudých a lichých dělení osmin a šestnáctin. Tento model práce se objevuje pak i v dalších Lukášových cyklech.

 

Login Form